torsdag 31 mars 2011

Fläskytterfilé

Idag köpte jag Fläskytterfilé på Matnära. Jag känner att jag måste stödhandla i den butiken hela tiden för jag vill så gärna att den ska vara kvar! Men det är något konstigt med fläskytterfilé, är det inte? Det dök liksom upp i affärerna för ett halvår sen typ... Jag tror det är samma som benfri kotlettrad eller kassler. Men de har bytt namn och börjat kalla det för filé, för egentligen finns det väl bara en filé på grisen och den säljs som fläskfilé. Eller så har jag fel. Men det är konstigt när det dyker upp en ny köttdel helt plötsligt i affären. Som om det fanns en extra filébit på yttersidan av grisen som man inte lagt märke till förrän nu.

2 kommentarer:

Martin sa...

Det är helt rätt att ytterfilé är i stort sett bara benfri kotlett. Men med ordet filé med i namnet kan man säkert höja priserna lite!
Förövrigt så heter butiken Matöppet!

Jenny sa...

Ojdå, jag säger alltid fel! Känns bra att man har fått ett expertutlåtande från en med branschvana så att säga. Då var det som jag misstänkte, filé inbringar högre pris!