måndag 13 september 2010

Typer på gympan

Nu har jag varit med i Anderslövs gymnastikgrupp i ett år. Det är typ Friskis och Svettis. Vi är 35 personer kanske och bland dem finns det några typer som jag brukar iaktta under passet:

1. Katt-ballerinan - Alla övningar lägger hon sig vinn om att utföra så snyggt som möjligt. När vi för upp armarna ovanför huvudet så fladdrar hon med fingrarna som om de vore fjärilar, och när vi ska stampa i golvet så gör hon det helt utan kraft med tåspetsarna ledande i rörelsen.

2. Käckisen - hon sjunger med högt i alla låtar samtidigt som hon skrattar. Hon för också ofta in spontanklappar i takt med musiken.

3. Experten - Hon bär självklart kläder i funktionsmaterial. Hon har ofta en alternativ rörelse när vi stretchar som hon antagligen tror funkar bättre. Hon håller ofta rörelserna lite längre än oss andra, och när läraren frågar om vi har glömt någon muskel så är det alltid hon som vet besked.

4. The bra-less wonder - När jag och alla andra köper för små Stay-in-place och liknande har hon valt en helt annan linje. När vi gör hoppsasteg med klappar ovanför huvudet så får de rumstrera fritt. När vi krålar på golvet så kläms de platta mot gymnastikmattan utan synbart besvär, och när springer runt i salen så får man akta sig så man inte får en släng på kinden om man kommer för nära.

Själv är jag den svettiga. Det känns som om jag svettas dubbelt så mycket som alla andra. Det rinner ner på golvet när vi gör armhävningar.

Inga kommentarer: