torsdag 3 november 2011

Mina egna små hovskägg snart ett minne blott

Idag har jag varit och gjort en behandling mot onönskad hårväxt på benen. IPL, Intensivt pulserande ljus eller något sånt hette den. Precis som på ansiktsbehandlingar hade terapeuten vit labbrock, det ser förtroendeingivande ut. Hon hade också förstorade läppar. Det såg ganska extremt ut. Hon frågade mig massa frågor men jag kunde inte riktigt höra eller svara för jag kunde bara tänka på hennes läppar hela tiden typ "hur känns det när du pratar?", "ångrar du dig, de är ju väldigt stora", eller "det ser ut som något, en stor kudde eller en molusk i ansiktet".
Jag fick lägga mig på en säng och fick ögonbindel eftersom ljuset är så starkt. Jättemunnen tog någon kall gelé på benen och sen en höll hon en stav mot benet. Den var varm och sen stack det till. Inte farligt alls, som ett litet nålstick. Jättemunnen flyttade den sen över hela benen. Vissa tycker tydligen att det gör så ont att de inte klarar av det.
Behandlingen fungerar så att pigmentet i hårstrået leder ner ljuset i hårsäcken som dödas. Om två veckor kommer håret att falla av. Efter tio veckor ska jag göra om det för att ta bort ännu fler hårstrån.
Jag fick beröm av jättemunnen för att jag hade ljus hy och mycket mörka hårstrån, tydligen optimalt för denna formen av behandling. Det är första gången mina benhår har varit något att vara stolt över.
Minnesanteckning till mig själv: Nästa gång ska jag göra iordning mina fötter innan så jag slipper skämmas över mina hälar som ser ut som gamla torra ostkanter och det avskavda nagellack som numera bara var små prickar på naglarna.

Inga kommentarer: