söndag 6 maj 2012

Börringe Kloster

Flera gånger i veckan kör jag förbi Börringe Kloster på vägen till Malmö eller skolan. Jag vet faktiskt inte om det finns några nunnor och munkar på klostret, men jag tror inte det. Däremot har de ett gigantiskt jordbruk och äger massa mark i området. Något som inte är ovanligt här på Söderslätt, jättejordbruk menar jag då, och så en herrgårdsliknande byggnad i mitten där någon adlig person bor. Det är i alla fall fint i omgivningarna. I påskas upptäckte Anders och jag att de hade öppnat en gårdsbutik. De säljer grönsaker, frukt, kött och ost, det mesta närproducerat. Jag längtar till deras eget nötkött kommer i juli.

Dessutom har de öppnat ett café. Ytterligare ett ställe jag måste ta med min mamma till. Jag åt en väldigt god jordärtskockssoppa med sötpotatis. Mmmmmm, jag tänker fortfarande på den soppan och har blivit helt soppgalen. Nu har jag gjort en stor laddning med ost- och broccolisoppa och frusit in som jag kan ha till lunch.

Anette och Anya i trädgården på Börringe Kloster. De bjöd mig på äpplekaka för att jag hade fyllt år. Portionsbiten var lika stor som min fot dock så jag kunde inte äta hela.

Det är så fint i Anderslöv nu! Jag säger bara körsbärsdalen så förstår ni ungefär hur det ser ut.... Men jag längtar ändå efter mina kompisar i Göteborg, särskilt när jag ser att de har varit ute och lagtävlat. Känner mig lite lappsjuk. Jag kan se fram emot två veckors hockey-VM på TV här hemma har jag förstått.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Hockey!

Ja det är bara att gilla läget!

Anonym sa...

Mmm! Jag älskar jordärtskockssoppa!