söndag 15 januari 2012

Päls i rödräv och jazzkonsert i kyrkan

Idag kom mina föräldrar och min bror hit för att gå på jazzkonsert i Anderslövs kyrka. Anders och hans bror skulle spela några låtar från deras pappas skiva Jazz på svenska. Min mamma hade med sig sin gamla päls i rödräv som hon hade hämtat ner från vinden. Jag sade igår att jag kanske ville ha den. Jag hade en idé om att man kunde sy om den lite, korta av den kanske och göra en lös pälskrage i räv eller något. Självklart skulle jag aldrig köpa en päls idag, det känns helt fel att djur ska sätta livet till för att jag ska få en jacka, men denna pälsen är från 60-talet och det kan man försvara etiskt tycker jag. Bättre att använda en päls från 60-talet än att köpa en ny jacka om man betänker polyestertillverkan, barnarbete och transport till Sverige från ostasien. Men jag kunde inte bära den. Jag provade den när jag stod i hallen och det kändes inte alls rätt... den blev så "rävig" på något sätt... det kändes väldigt mycket som döda djur. Vem vill gå omkring i Micke Räv och hans kompisar liksom? Stråna var tjocka och fluffiga och ljusare längst ut, precis som på levande rävar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men du skulle ju bli väldigt "foxy" ;-)
/Tina