söndag 24 maj 2009

Motmedel mot klump i halsen

Jag är hemskt lättrörd och brukar få en klump i halsen på bröllop. Jag kan få klump i halsen även om jag råkar byta till en tv-kanal och det är prisutdelningsscen. Kanske för några ryssar som vunnit konståkning. Det kommer ofta en tår. Men ibland vill jag inte gråta. Som på bröllop exempelvis. Då tänker jag på en scen som Stefan målade upp för några år sen när vi var på Liseberg. Han föreslog att han och Anders skulle åka Sagoslottet. Inne i Sagoslottet skulle de hoppa av och ställa sig bland de mekaniska dvärgarna iförda kostymer som de skulle sno från några av figurerna. Sedan skulle de två ställa sig och mekaniskt spela upp en helt annan slags scen än de som visas där nu. En scen om två män kan vi säga. Sen skulle de lyssna på vad barnen sade till sina föräldrar när de åkte förbi: "mamma, vad gör de två tomtarna där?"
Jag fick ta till denna scenen för att inte börja gråta flera gånger på Emilies bröllop och när Ulricas svåger höll tal fick jag också använda den.

Inga kommentarer: