söndag 27 september 2009

Äktenskapen på City Gross

På City Gross i Trelleborg ser jag ofta många par som består av äldre svensk man och yngre thailändsk fru i guldsandaletter. Det är så kul att smyga på dem tycker jag och jag lyssnar på hur de pratar med varandra. Männen pratar långsamt och tydligt "päääron, det är en FRUKT, det lägger vi i vaaagnen." Jag funderar alltid på hur de tröstar med. Tycker de inte att det är pinsamt när de vet vad folk tänker? Tycker de inte att det är tråkigt att leva med någon som inte vill egentligen, utan mest vill vara i västvärlden? Är det inte förnedrande att de inte lyckades på ett annat sätt att hitta en fru? Tänker Thailändskorna på vad vi andra tänker om dem? Är de avundsjuka för att vi har helt andra förutsättningar att välja fritt eller tycker de bara att det har gått bra för dem till slut? Det är väldigt vanligt här, jag ser dessa par hela tiden. Det finns speciella websidor där man kan beställa, nästan som postorder. http://www.thailinkpartner.com//index.html Läs gärna avdelningen "Om kvinnor". Enligt författaren så är det helt normalt för thailändskor att leva med betydligt äldre män då de har respekt för äldre."

Inga kommentarer: