tisdag 15 september 2009

Kräftskiva

På lördag ska vi ha kräftskiva. Fast Anders försöker bromsa och låtsas som om det är jag som ska ha den men det är båda två. Det blir lyktor och haklappar och allting. Fast varken jag eller Anders kan äta kräftor. Vi pratade igår om vad som var det äckligaste med kräftor. Han tyckte kräftsmöret och jag tyckte dra bort bajsträngen, och tillsammans tyckte vi att suga på tassarna på undersidan. Det är att likställa med att äta insekter tycker jag. "hej jag är en röd insekt med skal, ät mig!". Däremot gillar jag Västerbottenostpaj, så det blir det till för oss.
Från Wikipedia om kräftskiva:

Kräftskivan är en av få festhögtider under året då hög alkoholkonsumtion är socialt accepterad. Att kräftskivan har ett rykte om sig som fyllefest beror även på att det tenderar att ätas för lite till spriten. Kräftor är nämligen näringsfattiga, och det är dessutom tidsödande att skala dem.

Så nu vet man det! Jag hoppas på Svenska Hjärtan-stämning! Om fler göteborgare vill komma så går det en bil ner med platser över.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Går det någon bil upp från Frankrike. Då får Du lite kräftkunskap

Anonym sa...

Man bör anmäla alleriger i förväg va?

/M

Anonym sa...

Ja efter den delikata analysen om varför en del avstår från att äta kräftor, så funderar jag själv på att avstå :-/
Håller mig till näringsrik snaps tror jag-
Hälsningar Transport ansvarig

Jenny sa...

Allergier bör anmälas i förväg. Bara det inte är alkohol du är allergisk mot?