lördag 13 augusti 2011

Göteborgsbesök

Vi har precis varit i Göteborg. Det var så härligt när vi kom hem igår och hallen var nymålad! Undrar om jag ska stryka golvet en gång till?
Det var i alla fall kul att vara på semester i Göteborg. Vi kom fram sent i söndags kväll och då skulle vi lämna Niklas på ett gitarrläger i Hindås någonstans. Sista sträckan på vägen bestod av typ traktorstig i skogen. Det var kolmörkt och höga höga tallar på båda sidorna om bilen. Möte hade absolut inte gått. Det kändes som en berg-och-dalbana. När vägen tog slut var vi framme vid en scoutgård bestående av små röda stugor, och det var så mörkt att vi fick ha ficklampa för att kunna gå dit. Jag hade hetsat upp Niklas i bilen innan med frågor som: "Är du inte pirrig, tänk om det bara är massa spanska gubbar där som pratar jättedålig engelska?. Lägret är väldigt populärt, Niklas var enda svensktalande av kanske 30 deltagare, och några kom ifrån Indien och Sydamerika. De bästa sängplatserna var tagna så Niklas fick sova på loftet där det stod 15 dubbelmadrasser på rad utan golvutrymme mellan. Tydligen slapp han få en sänggranne i alla fall. Flera av de andra deltagarna kom fram till Anders och sade att han var deras favorittrummis osv osv. Det kändes lite jobbigt att köra ifrån Niklas i denna mörka skrämmande miljö bestående av gitarrfreaks i alla åldrar som pratar halvkass engelska, men han har haft det bra tror jag.
Nästa dag tog vi en kvällsfika hos Tina. Hon håller på och sätter panel på huset och nu var två väggar nästan klara. Från ena sidan ser huset ut som ett skärgårdshus a la Marstrand, vit panel, stor träveranda, burspråk och spröjsade fönster. Från andra sidan är huset ett tegelhus a la 60-talet utan utsmyckningar. Hehe, det ska bli intressant att se huset när det är färdigklätt!
Vi var också på Sjöfartsmuséet. Det såg i mångt och mycket ut som när jag var liten, ett rum fyllt med galjonsfigurer, flaskskepp och oljemålningar, och ett rum med "hur levde de ombord" där man kan se uppstoppade gubbar i tyg med läskiga ögon som håller på med makramé. På tredje plan hade de en fartygssimulator som var riktigt bra! Jag blev sjösjuk när jag tittade för länge. Varje simulering tog fyra minuter och Anders väntade spänt på sin tur. När ungen före var klar stegade Anders fram till rodret och då hörde jag en mamma bredvid säga till sin son: "Vänta lite Emil, låt den andra killen göra först." Hehe. Sen fick alla barnen se när Anders körde fartyget rakt in i Stena Danica med full kraft och jag hörde barnen runtomkring: "nej, nej, han kommer att krocka." Men jag undrar väldigt mycket varför Smilet inte ens var nämnd på muséet, jag hade fått för mig att hon fanns där att beskåda uppstoppad, men det kanske är på Naturhistoriska hon finns idag?
Jag var på Röhsska muséet också med min mamma och tittade på coctailklänningar. Efter kulturtantsmuséet nummer 1 åt vi lunch på Babar, supergod Wallenbergare med potatismos. Mycket gott och GI antar jag. :S På tisdag kväll var Anders och jag på Dubliners med Oscar och Olivia. Där kunde jag fascinerat iaktta hur åtta kvinnor i en gemensam grupp arbetade. Och då var det inte servitriserna jag talar om, utan ett knippe prostituerade som jobbade hårt på några av de manliga öldrickarna. En av kunderna döpte Anders till Tore Skogman p g a hans likhet med denne. Han var roligast att iaktta och jag hade gärna velat intervjua honom och fråga honom om hans onsdagsnöje.
Vi hann också med att åka till Härryda och titta på Oscars nya hus samt besöka Joacim som sjunger i Anders band, och få en give-away-påse med merchandise. På torsdag kväll var vi hemma hos Ulrica, Martin och Clara. De bor nästan grannar med mina föräldrar där vi bodde. Ulrica hotade först med att hon endast hade två flaskor vin, vilket inledningsvis verkade erbjuda bekymmer, men hon lyckades rota fram två till i gömmorna så det räckte mer än väl. Linda var också där och berättade om sin resa nr 8 till Rom, och om att min före detta har köpt grannhuset på hennes ö. Hennes ö är alltså Asperö. :-) Vi fick också höra om hur många vändor man får köra med flakmoppe för att få upp ett par pallar med virke och isolering. Martin å sin sida förfasade sig över Pizzeria Mums-mums pengatillägg, vilket verkade bestå i att pizzasalladen helt plötsligt kostade 15 kr när den annars är gratis, för att betala med kort.
På hemvägen stannade vi hos Linda och Stefan. Där fick jag se boden där Linda ska ha kaninuppfödning. Stefan verkade tagen på sängen och frågade mig chockat: "Hur många kaninburar sade du att hon hade uppe i boden?". Jag svarade: "Sju-åtta stycken kanske" varpå Stefan svarade igen: "Kaninburar?". Och precis så är det, Linda ska starta en kaninuppfödning av dvärgvädurar och hon är mycket seriös. Hon ska satsa framför allt på ett bra psyke hos sina kaniner och de kommer att finnas bland annat i färgen blå!

1 kommentar:

SC sa...

Haha, va roligt med ungen på Sjöfartsmuseet :). Det finns en hästsimulator på Universeum som jag är sjukt sugen på att prova, men sist var där en miljard barn i kö så jag vågade inte. Japp, Smilet är på Naturhistoriska, men konstigt att det inte finns några spår av henne alls på sjöfartsmuseet, så länge som hon var där.
Gitarrlägret lät lite läskigt förresten ;-)