torsdag 13 november 2008

Kon-Tiki



Denna boken hittade jag hemma hos mina föräldrar. Det är Thor Heyerdahls berättelse om Kon-Tiki. Det är förmodligen min pappa som köpt och läst boken. Han och jag brukar gilla samma saker och direkt jag öppnade boken blev jag helt fascinerad av Kon-Tikis möte med valhajar, guldmakrillar, bläckfiskar, havsstormar och besättningens undran om de någonsin skulle se land igen. Jag smygläste boken så fort jag kom åt och när vi körde bil hem från Göteborg till Anderslöv läste jag högt för Anders ur boken. Jag var nämligen så inne i den så jag kunde inte tänka på något annat och kunde inte föra ett samtal om något annat heller. Jag har varit på Kon-Tikimuséet i Oslo tror jag men nu vill jag åka dit igen och jag har självklart tagit reda på allt om Kon-Tiki på nätet! Nätet känns ibland som min bästa vän, man behöver ju knappt gå i skolan längre, vad man än undrar över så hittar man det på nätet. Det är nog viktigare att man är bra på att googla än att man har läst länge på universitetet... egentligen.

Inga kommentarer: