onsdag 21 januari 2009

Anderslöv = Springfield?

Min kompis Linda brukar säga att Anderslöv är som Springfield. Springfield är staden där familjen Simpson bor. Vilken aktivitet familjen Simpson än ägnar sig åt, Hem och Skolamöte, campingsemester eller shoppar så är alltid samma människor där. Det är hippiebusschauffören, frikyrkliga grannen Flanders, indiern Apu och några fler. Så är det här med. Det bor 2 000 människor i Anderslöv och ändå är det samma åtta jag stöter på hela tiden.

Paul, engelsmannen. Full av snuskiga skämt på cockneydialekt. Han går i min taekwondoklass.
Martin, Pauls svåger. Han jobbar på Ugglarps korv. På nyårsafton bad han mig om ursäkt för Anderslöv. Han tyckte inte att jag som var från storstan skulle behöva träffa några typer som de kallar för Mutanterna. Han tyckte jag skulle gå hem innan de kom. Martin bor tre hus ifrån oss.

Konsumgubben. Den här sköne liraren kommer varje morgon cyklande med cykelhjälm på huvudet från grannbyn Sörby. Hela dagen står han sedan utanför Coop Anderslöv. Hans uppdrag är tydligen att köpa ut ciggaretter och folköl till ungdomar. När Linda var på besök gjorde hon mycket stora ögon när hon såg honom sitta och snarka med sin liknande vän inne på Anderslövs Pizzeria.


William, taekwondoinstruktören. Han är kantor i församlingen och från USA. Han gillar djur och har fem katter hemma. Han tycker att City Gross är ett lustigt namn. Slå upp Gross i en engelsk ordbok så förstår ni varför. Han är också mycket gymintresserad och har Ronny Coleman som idol. Anders och William gör en gemensam resa som handlar om att blir starkare. Det gör de på Jimmys gym i Trelleborg. Anders lyfter 130 kg i bänkpress, det är ju helt sjukt.






Inga kommentarer: