onsdag 28 januari 2009

Glass

En gång drömde jag att jag startade en glasskedja som blev känd över hela världen och jag tjänade massor med pengar. Min glasskedja var ett varumärke lika känt som Coca Cola, Apple och Mc Donalds. Konceptet var en riktigt god vaniljglass, tillagad på bara ägg, vispgrädde, socker och vaniljstång. Sen skulle resten vara intressanta tillbehör. När man beställer glassen skulle man ange hur mjukrörd den skulle vara sedan får man välja topping. Det skulle finnas olika bär, banan, marshmallows, handgjorda maränger, krossade turkisk peppar och minst tjugo sorters strössel. Sen avslutar man det hela med att välja vilken sås man vill ha, lakrits, salmiak, hallon, kola, knäck, nutella, jordnöt, karamell, chokladmint och ännu fler sorter. Jag tror det skulle fungera!
Vi äter vaniljglass med chokladsås här hemma allt som oftast. Niklas gör chokladsås på 25 gr smör, 0,75 dl grädde eller mjölk, 0,5 dl socker och 1 msk kakao och 1 msk vaniljsocker. Jättegott!
Den enda glassen värd namnet är Österhagen. Den har en föredömligt kort innehållsförteckning, bara ägg, grädde, socker och smaksättning. Allt ekologiskt. Prova deras lakritsglass! http://www.osterhagenglass.com/
All annan glass innehåller kärnmjölk, stabiliseringsmedel, E-nummer men ingen grädde. :S Det är något lurt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den glassen skulle jag köpa!

Jenny sa...

Det är klart, du har ju så bra smak!