tisdag 10 mars 2009

Ödehuset

Jag har alltid varit fascinerad av ödehus. Jag undrar varför de har blivit övergivna, någon måste ju varit den som flyttade ut, låste och visste att ingen skulle flytta in igen. På Anders tomt, bara sisådär sju meter från sovrumsfönstret, finns ett ödehus. Det finns en skrift som heter Hantverkare och boende, Berättelser i ord och bild från Västergatan - Östergatan i Anderslöv. Där kan man läsa om alla hus som ligger på dessa två gator. Om ödehuset i vår trädgård står det att det är byggt på mitten av 1800-talet. Sedan början av 1900-talet fanns ett acetylendrivet gasverk i huset som genom ledningsrör i marken var kopplat till ett antal gatlyktor som sköttes av en lykttändare. Tidigare hade det funnits fotogengatlyktor. Gasverket upphörde 1909 när elektrisk ström kom till Anderslöv. I en av lägenheterna bodde Hilma Lund och hennes dotter Märta som arbetade på telefonstationen. Jag vet inte om de var de sista som bodde där, jag tror att Anders har sagt att det stått tomt sedan 60-talet.

Huset utifrån. Detta är bara en del av det. Jag föreställer mig att Hilma och Märta bodde i dörren till vänster.
Gammal flagad tapet. Är det 60-talstapet måntro? Jag vet inte.

Här är det som förmodligen varit vardagsrum. Nu har Anders massa bröte här. Det är tre fönster på rad men jag fick bara med två och dessutom i motljus. Notera att gardinerna och blomkrukorna är kvar sedan de som bodde här sist. När jag tog bilden blev jag så rädd för det brakade till, men det var bara en vildkatt som jag skrämt som stack ut.

Lilla köksfönstret och en slags vask?

Skafferifönstret med gammal bortglömd gardin.

Klädhängaren i den gamla hallen.


Två av utedassen. De finns på baksidan av ödehuset. Det tredje har Anders murat igen.

Utedasset inifrån så att säga. Undrar vem som var den sista att använda det?







4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske ett projekt för Ernest till sommaren?
//HKH

Anonym sa...

Kul att se huset genom en annan persons perspektiv.

Humle.r@hotmail.com sa...

Var kan man hitta detta sköna hus? (:

Jenny sa...

I Skåne. Det står på vår tomt.