tisdag 3 mars 2009

Svenska Hjärtan


Jag fick Svenska Hjärtan på dvd i julklapp. Jag har sparat dem som två karameller för att njuta när Anders är på turné. Nu ska jag titta på första avsnittet. Till det blir det en kopp kanelte och en kardemummasnurra.
Svenska Hjärtan var en tv-serie av Carin Mannheimer. Serien utspelar sig under 80-talet i ett tryggt radhusområde. Den hade som mest 2 miljoner tittare per avsnitt. Å vad jag har längtat efter att återse Torsten, Börje och Hellen och inte minst Elisabeth. Som jag minns det började serien med att grannarna tillsammans har sin årliga kräftskiva. Allt verkar idylliskt men i själva verket är det mycket som är fel. Den första säsongen avslutas sedan med nästa års kräftskiva, och då är ingenting sig likt. Marianne som var den tragiska singeln som drack för mycket vin första året verkar plötsligt vara den stabila och Torstens och Elisabeths så stabila äktenskap har helt havererat när Elisabeth har en affär med grannen Henrik.
Titta bara på introt och känn hur ni minns! http://www.youtube.com/watch?v=qHo7RlC4Y5I

Inga kommentarer: