torsdag 15 oktober 2009

Käftis

Min kindtand flisade sönder sig för några veckor sen. En femtedel av den försvann mer eller mindre och kvar blev en grop. Jag fick tag på en tandläkare i Trellborg och jag sade att jag behövde laga en tand. När jag kom dit så lagade hon den bara provisoriskt med något som smakade spackel. Sen fick jag komma tillbaka en vecka senare... och jag som hade hetsat upp mig så inför det första besöket! Nu blev pinan förlängd. Det måste vara för att de ska tjäna mer pengar, de tvingar en till två besök fast att jag sade från början vad det gällde.

När det väl var dags så sade jag till henne att jag var rädd för sprutor och att hon skulle behandla mig som en fyraåring. Jag fick bedövningssalva och tandsköterskan nöp mig i handen hårt så att jag inte skulle känna något. Det är jobbigt att ligga med munnen öppen så himla länge. Salivsugen är för stor och skaver, och den gör bara att främre delen av tungan blir snustorr och svullen, medan man har massor av spott i halsen som man försöker svälja ner. Jag tycker inte heller om att tandläkaren och sköterskan pratar om massa saker med varandra som man bara blir osäker av. Jag fick ligga och lyssna på att jag hade erosion på mina tänder och att det bästa lagningsmedlet var slut och inte hade blivit levererat i tid. (Nehej liksom, vad lagar de mina tänder med för elände?). Det hade varit bra om de sade till en vad de höll på med typ nu har vi snart borrat klart, nu fyller vi igen med vitt rebond, nu härdar vi rebondet med ljuslampa osv osv.

De hade i alla fall helt grymma tidningar i väntrummet! Alla skvallertidningar och damtidningar. Jag kom tjugo minuter för tidigt med vilje bara för att kunna läsa. Mycket bättre än tidningarna på Folktandvården som oftast är tidningar från Landstinget.

Inga kommentarer: