tisdag 29 juni 2010

Midsommar

Wiktoria och Joacim har ett pensionat utanför Orsa. Eftersom vi var typ femton personer så är det helt perfekt. Här frodar jag i mig traditionell midsommarmat! Jag älskar att jag har börjat gilla sill, fast jag äter bara den krämiga, inte den genomskinliga.

På midsommardagen hade Hammerfall uppdrag på Tomteland utanför Mora. De skulle vara med på invigningen av "Rock n´Troll" som det hette. Tomteland var ett sommarland som tjänar pengar på barnfamiljer. Jag gick en promenad i parken ihop med Mia och Olivia i förhoppningen om att hitta lite djur, men det var ganska skralt. Vi var nog inte riktigt målgruppen. Utanför cafét hittade Oscar till sist en trött gammal häst som hade samma frisyr som honom.

På midsommardagen skulle Hammerfall spela på Gesundabergets topp. För att komma dit fick man åka skidlift. Ni kan ju gissa själva om Anders tyckte att det var läskigt, han har en del nojor. Han ville helst inte åka tillsammans med mig på nervägen för han tyckte att hans korg hade knakat på uppvägen. Men jag övertalade honom, och vi fick tillsammans avnjuta ett oavbrutet skrålande från Oscar Dronjak tio liftkorgar längre bak. Det var fotbollsramsa tillägnad Anders, tätt följd av Onkel Kånkels julvisor (han var nog i stämning efter Tomtelandet). Allt framfördes med hjärtats lust, på högsta volym utan en enda paus. "Det var den roligaste lifttur jag har gjort någonsin, det är inte ofta man får chansen att skrika över nejden" deklarerade han när vi hade kommit ner.
Anders var duktig och nonchalerade sin höjdnoja men Wiktoria klarade det inte utan gick ner för berget. Kunde inte rekommenderas sade hon efteråt.


Förmodligen den bästa utsikten Hammerfall haft under en spelning. Och då menar jag inte de överförfriskade dalmasarna som står nedanför scenen utan vyn över Mora, Orsa, sjöarna och Rättvik. En utsikt som var belönad med tre stjärnor i Guide Michelin.

Inga kommentarer: