lördag 11 juni 2011

Kristin Lavransdotter

Jag älskar att läsa och har inga problem att läsa samma böcker om och om igen om jag inte har något annat. För några dagar sen började jag läsa om Kristin Lavransdotter och nu tänker jag på karaktärerna i boken hela tiden! Kristin Lavransdotter är en riktig tegelsten om 800 sidor skriven 1920 av Sigrid Undset. Hon fick senare nobelpriset för denna romantrilogi. Boken är skriven på äldre svenska så det är mycket "ehuru", "setat", "ty" och "slikt".
Jag önskar att jag inte hade läst boken förut så jag fick läsa den för första gången igen.

2 kommentarer:

SC sa...

När jag gick på gymnasiet tvingade jag pappa att läsa "Kristin Lavransdotter" när vi skulle skriva bokrecensioner, haha! Vi hade små genomgångar allteftersom han kom igenom den.

Jenny sa...

Helt rätt! Alla borde läsa om Kristin och Erlend. :) Har du läst om den senare?