måndag 20 juni 2011

Vevvis

Idag var det återbesök för Vevvis efter hans operation. Vi åkte till Svedala veterinärstation och jag var ganska orolig för hur det skulle gå. Han var ohalt när jag sprang med honom på asfaltsgången. Tänk att det var de första stegen han fick ta i trav på fem veckor eller något. Efter böjprov som är när veterinären böjer ihop benet för att provocera lederna så var han en halv grad halt på vänster fram och en grad halt på höger fram. Ledvätskan var jättetunn, som vatten nästan, och den ska vara som sirap. Han fick injektioner med cortison och tuppkam i båda framkotorna. Nu ska vi tillbaka om 16 dagar och då är han nog så bra så att han får gå ut på bete. Sen får jag börja rida igen i höst och se om han håller...
Han var väldigt duktig hos veterinären. Står helt still inne i undersökningsrummet och gör inte ens något när de sticker in kanyler rakt i lederna. Snäll att lasta och står helt still i släpet också. Anders var med mig och han är ett fullblodsproffs nu, han är inte ens orolig vid lastningen längre som han alltid var förr.
Jag vill så gärna att Vevvis ska bli bra!

2 kommentarer:

SC sa...

Hoppas han blir frisk nu och håller lääänge! Värsta som finns att ha sjuka djur.

Ann, Varberg sa...

Hej Jenny!
Jag hoppas allt blir bra med Vevvis och att ni får många roliga stunder ihop i framtiden.