söndag 26 juni 2011

Tjejgym

Jag känner för att börja träna och var sugen på att lösa gymkort på samma gym som Anders går. Det heter 24 seven och det kostar 99 kr i månaden om man tränar dagtid. Verkar jättebra. Jag gillar inte motionscyklar men jag såg framför mig att jag skulle kunna stå på en sån där skidmaskin och samtidigt titta på dagtids-tv, för det har jag sett att man kan göra.
Men en sak retar jag mig något enormt på och det är att de har en avdelning som de kallar "Tjej-gym". Där inne finns samma maskiner men bara tjejer får vara där och glasen är frostade så att man inte kan se in. På deras hemsida står: "I våra tjejgym är fönstren frostade så man inte kan se in och det är byggt så att man av vilken anledning än vill träna ska man bli nöjd". Jag gillar inte att man ska dela in människor i olika grupper! Vad är tanken? Att otränade kvinnor ska slippa visa upp sig? Att männen ska kunna koncentrera sig på sina styrkemaskiner utan distraktioner? Eller att kvinnor ska slippa dela motionscykel med svettiga gubbar?
Jag blir jätteupprörd! Jag är överhuvudtaget emot att man ska dela in människor i olika grupper. Mammabio, barnvagnsfria caféer, 60+ boenden, tjejkvällar på SIBA och charterresor endast för singlar. Jag tycker att alla människor ska tolerera varandra. Var drar man gränsen i så fall, jag kanske vill ha ett gym fritt från invandrare, då hade det blivit liv. Eller så vill jag inte att fula människor och folk som luktar illa ska få gå på puben, bara snygga som är fräscha.

Inga kommentarer: