söndag 2 maj 2010

Märkliga saker som folk köper


När jag handlar brukar jag titta ner i andras kundvagnar och kolla vad de köper. Det finns några saker som finns i alla mataffärer hur små de än är, och som väldigt många människor verkar köpa, fast jag aldrig gör det. Det är exempelvis purjolök, Proviva och ananas. Jag har aldrig sett ett recept förutom fisk i folie där man behöver purjolök och ändå köper nästan varannan människa det. Proviva likaså, undrar om det är för att det är gott eller om det är så många som har magproblem? Ananas finns i alla affärer och jag har aldrig köpt det. Jag har liksom inte fattat hur man äter en annanas. Sen brukar jag inte köpa frukt överhuvudtaget. Men jag försöker bryta mina vanor så nu har köpt ananas ett par gånger. Det är väldigt gott faktist. Man delar den i fyra delar från höjden så att säga och sen skär man bort det träiga i mitten.
Har ni några matvaror som ni aldrig köper men alla andra verkar göra?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan berätta att dina föräldrar dricker Proviva varje dag. Blåbär, nypon, mango, svartvinbär. Det är jättegott. Mycket mjukare att börja dagen med ett glas proviva än ett glas apelsinjuice.

Anonym sa...

När det gäller purjolök kan Du lyssna på en gammal inspelning med Povel Ramel. Han vet vad man använder purjolök till. Eller också är han som Du - frågande och raljerar med purjolök. Man kunde göra Purkolökskompottigröt. Det Du!!

Anonym sa...

I Stockholm sa de alltid: -Sug min purjo! Vet inte riktigt vad det betydde.

Ganton

Anonym sa...

Jag köper ofta purjolök, har det i det mesta... Har också druckit proviva i perioder när magen kinkar, men jag tror det är mycket plasebo ... Vem köper bläckfiskringar? / Kallskänkan