torsdag 20 maj 2010

Stenlagda trädgårdar


Det finns ett nybyggt område här i Anderslöv dit vi brukar gå och titta ibland. Alla husen där har singel eller makadam på hela framsidan och så står det kanske en liten ängslig kruka i gruset. Jag tycker att det är fult. Men nu har Anders och jag hållt på i trädgården i flera dagar och nu begriper jag. Det finns jobbigt ogräs som heter kirskål som har 40 cm långa rötter i stora rutsystem under jorden. Det enda sättet att bli av med det är att lägga en markduk över så att det kvävs. Över duken lägger man singel... så nu förstår jag.Runt nya hus kan de ha markduk i hela trädgården. Sedan rullar man ut en gräsmatta ovanpå och sen gör man rabatter i räta rader där bara de blommor man planterat växer. Men det vill jag inte ha, det är verkligen ocharmigt. Hellre lite vildvuxet i så fall. Kolla på bilden, tycker ni att det är fint eller fult?

Nu ska vi lägga markduk och grus på baksidan av ödehuset för där växer bara kirskål och nässlor runt fruktträden, och det blir som en oanvändbar djungel. Naturen håller på att ta över huset. Nu är det människan mot naturen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä jag tycker det e fult. Om man inte orkar ta hand om trädgården kanske man borde bo i lägenhet? Jävligt amerikanskt

/M