tisdag 17 maj 2011

Cirkus Cirkör

I lördags kväll var jag på Cirkus Cirkör i Malmö med engelsmännen från Anderslöv och deras familjer. Cirkus Cirkör är de där som hänger i långa tygstycken från taket så det verkade kul på något sätt. Men de första tio minutrarna satt en kille i en soffa och höll en monolog med hög röst och då blev jag orolig och tänkte: "usch tänk jag måste genomlida två timmar sånt här." Jag gillar inte teater, det är ju skämmigt att erkänna det men så är det. Extra illa är det om föreställningen har dessa ingredienser:

1. Skådespelarna har inte några maskeradkostymer, utan istället bekväma kläder som de kan visa sitt kroppsspråk i, typ baggy byxor med hängslen och vitt linne, gärna i kombo med en lustig hatt.
2. Det finns ingen rekvisita på scenen som verkar vettig, utan det står en stol och en blomvas på golvet.
3. Golvet låter ihåligt när skådespelarna klampar fram och tillbaka över scenen.
4. Skådespelarna har överdrivet kroppsspråk och händer och armar slänger hit och dit.
5. och värst av allt är när skådespelarna ska interagera med publiken. Om jag ser att de går ut i publiken vill jag gömma mig eller helst bara dra därifrån.

Däremot kan musikal vara ganska kul, och Cirkus Cirkör gjorde massa akrobatik sen och kastade knivar och så. Jag hade ju inte tråkigt direkt om man säger så. :)

1 kommentar:

SC sa...

Jag avskyr också teater av precis de där anledningarna! Det där överdrivna välartikulerade pratet, springandet och smällandet i dörrar, ryys!