fredag 27 maj 2011

Vevvis-uppdatering

Igår var det dags att ta bort stygnen. Jag kunde göra det själv sade de på djursjukhuset men jag har aldrig gjort det så jag hade hetsat upp mig rätt mycket innan. Jag var orolig att de skulle ha vuxit fast och så. Vevvis har ett blått och ett grönt bandage och båda har kasat ner. Det är svårt att få dem att sitta. Jag köper Vet-wrap på Apoteket (Kronans Droghandel, Vårdapoteket, Dr Morris och allt vad de heter nuförtiden) de kostar 30 kr per rulle och jag har säkert använt tio stycken.


Här ser man var de har gått in i benet. Stackars Vevvis... Han var så snäll och stod helt blickstill när jag höll på. Han är så lugn och tillgiven nu. Jag vet inte om det är för att han fortfarande har ont eller om han inte har någon annan än mig så vi har ännu mer kontakt än innan.



Fyra titthål på vänster fram och två på höger fram. Hoppas verkligen att han blir bra, i alla fall så han slipper ha ont. Helst skulle jag ju vilja att han blev helt bra så jag kan träna igen men det blir han väl inte.



Här är trådarna. Det kom en bloddroppe på något av stygnen men det var ingen fara. Lite läskigt att dra ut dem men det gick bra. Han ska ha bandage i fyra dagar till.

Nu får han vara ute i en pyttehage som är fem gånger fem meter. Han gillar det inte så mycket, han gräver stora gropar i sanden och ibland hoppar han och stegrar sig i hagen. Vilket givetsvis inte är bra för hans kotor. Sen får jag promenera med honom en kvart om dagen så vi är ute och går på gårdsplan. Helt onaturligt för ett flyktdjur att tvingas hålla sig i schack på det viset.







1 kommentar:

Anonym sa...

Stackarn... Tvångströja för hästar borde rasthagarna heta. Säg till om han vill ha droger? Jag känner folk som tar droger för att uppnå alla möjliga tillstånd? ;-) grattis till lyckad stygn plockning!
Tina