torsdag 13 oktober 2011

Kopieprogrammen

Nu finns det flera stycken tv-program som har en nästan exakt motsvarighet i en annan kanal. Jag tänker på exempelvis "4 stjärnors middag" och "Halv åtta hos mig" eller "True talent" och "The voice". Igår kollade jag på Uppdrag Gransknings kopieprogram "Sanning och konsekvens" där Robert Aschberg är programledare. Båda programmen visas exakt samtidigt, hade de inte fått större publik med olika tider undrar jag. Då kunde man se båda. Iallafall så handlade Sanning och konsekvens om Jehovas vittnen och vad avhoppare får utstå. Programmet kändes väldigt tunt, det kom inte fram något nytt direkt. De flesta vet att JV är en sekt och att man blir förskjuten om man hoppar av, och att de inte tar emot blodtransfusion. Det var i och för sig synd om tjejen som trädde fram i programmet men förutom det så tycker jag Uppdrag Granskning är mycket bättre. Igår handlade det om mannen bakom Hudikteatern som tydligen tjänat enormt mycket pengar och fått många priser för sina insatser medan skådespelarna fått några hundralappar var. I fortsättningen kommer jag nog titta på Uppdrag Granskning men nästa vecka ska jag se Sanning och konsekvens för då handlar det om oseriösa hästhandlare.

Inga kommentarer: