lördag 27 september 2008

Förra seklet ringde och ville ha sin familjeunderhållning tillbaka




Cirkus känns väl rätt otidsenligt? Tydligen finns det ändå folk som går på cirkus fortfarande. Jag har svårt att förstå meningen med det. Såvida det inte är en gammaldags Freak Show förstås. Men folk som gungar fram och tillbaka i trapetser samt elefanter som lyfter på höger ben samtidigt som de höjer snabeln, är det kul? Clowner ska vi inte ens tala om.




För ett tag sen satt det skyltar över hela Anderslöv att det skulle komma en cirkus hit. (Hela Anderslöv, låt se, det blir typ 4 skyltar men i alla fall). Vi var där och spejade utanför. Tältet var typ lika stort som en skrittmaskin för hästar och det stod några ängsliga cirkusvagnar utanför. Inhägnat med kompoststängsel var det en tillfällig hage på 20 kvm där det gick fem shetlandsponnier och utanför hagen var två till tjudrade. Deras stall är vagnen på bilden, där sov de på natten och står när de åker vidare till nästa svenska by typ Mellerud. Djurskyddsmyndigheten?

2 kommentarer:

Johanna sa...

Men Jenny! Har du gått och blivit cynisk i och med söderutflytten? Eller var du kanske det redan innan, kanske har det helt enkelt gått mig förbi då du är min ungdoms stora idol??? Går det direkttåg till Anderslöv? Jag behöver rymma... Kanske med en cirkus.

Jenny sa...

Det har jag kanske. Hm. Inte bra.