måndag 22 september 2008

Uttryck jag inte gillar

Anders och jag håller på med en lista med uttryck som vi inte gillar när folk säger. Vi är inte helt eniga men jag gillar inte dessa:

1. Missförstå mig rätt nu...
2. Det blir 21 krona (riksdaler, pengar osv, detta sägs oftast av "lustiga" gubbar i tobaksaffärer typ Spelhugget på Masthugsstorget)
3. Vad är uret?
4. Folk som säger "gumman" eller "gubben" om sin partner. Typ "gumman därhemma" eller "min gubbe". Usch det är verkligen läskigt.
5. Paraflax

1 kommentar:

Stefan sa...

"Regeringen" om hustrun är inte dumt det heller. Och man får inte glömma "kanoners".

Har själv svårt för uttrycket "Kristi Flax" om Kristi Himmelfärdshelgen. Det var säkert kul när någon första gången vågade vara så hädisk, men nu säkert 50 år senare känns det sådär.

Kanarieholmarna ligger också rätt bra till. Det är samma fenomen. Någon säger något lustigt en gång och man kan tycka att det är kul just då eftersom det visar på någon form av språklig kreatvitet, men som stånde namn för något blir det bara fånigt.