tisdag 9 december 2008

Från faraomyror till brun råtta

Imorse såg Anders en råtta i hallen. Jag var i skolan och redovisade grupparbete och när jag kom hem var kriget i full gång. Han hade köpt sex råttfällor och råttgift och placerade ut i köket. På eftermiddagen höll Nicolas på med skafferilådan. Jag trodde han var sugen på sin Doggy Prima så jag fyllde på i hans skål. Men han fortsatte hålla på vid lådorna och satt som en nallebjörn. Då öppnade jag den övre lådan. På Wasa Solruta, överst i lådan, bland alla skafferivaror satt råttjäveln om man får säga så och mumsade knäckis. Jag skrek och smällde igen lådan. Anders satte igång kriget med håv och ficklampa. Vi drog ut lådorna helt och då satt råttan bakom dem men den galopperade iväg in bakom diskmaskinen. Kriget höll på ett tag fast jag satt och tittade på TV med Niklas. Jag ser att något rör sig vid trappan i hallen och säger till Niklas: "det var väl inte råttan?" och sen sprang jag ut i hallen och såg råttan springa ner för trappan och ta en smidig genväg ner till källartrappan och sen försvann den ner i källaren. Anders hade inte en chans. 2-0 till råttan.
Det är så äckligt! Jag kommer bli tvungen att ta in på Hotell Svedala.

1 kommentar:

Maud sa...

Enligt Anticimex är Snickers det
bästa att sätta i råttfällorna!