torsdag 25 december 2008

Rubiks kub

Jag har fått en Rubiks Kub i julklapp från min syster Sofia och hennes kille Marcus. Den driver mig till vansinne. Jag har hållt på med den hela kvällen men jag kan inte lösa den. Det finns en sjuk nördig förening i Sverige för kubfantaster. http://www.svekub.se/. Där kan man chatta om kuben i ett forum och få tips. Lösningen på kuben finns där också och en "nybörjarlösning" är på 18 sidor typ. Det sjukaste av allt är att världsrekordet enligt Guiness Rekordbok som jag också fick i julklapp är en man som löst kuben på 9,9 sekunder. Jag fattar inte hur det går till. Även om man har jätteskarp hjärna och kontroll över alla de små kubbitarna så kan man ändå inte hinna vrida så snabbt. Det borde vara fysiskt omöjligt. Om jag ska få ihop den blir jag nog tvungen att ta av alla färgklisterlapparna, sätta dem på skrivbordskanten och sen klistra på alla färgfyrkanterna i färgordning. Jag har vridit på den så mycket så jag nästan fått träningsvärk i underarmarna.

Inga kommentarer: