söndag 21 december 2008

Julgran


Idag har vi köpt julgran. Anders var emot det först. Det berodde på att i källaren bland gammal hockeyutrustning och mina stövlar står en plastgran, komplett med fot och julgranskula och allt. Det verkade väl smidigt att bara bära upp den en våning. Dessutom barrfritt. Men vi åkte till Börringe Kloster och tittade på granar. Flera av granarna var väldigt stora, de hade bara fått plats mitt i bamba och på sådana ställen. Men de var fina och kom väl från skogarna runt Börringesjön. Vi fick åka vidare till en mer ordnad granförsäljning i Svedala utanför Nilssons Möbler i Svedala. Alla granarna var extremt täta men smala och såg ut som Nicolas svans typ. Jag minns granarna som brukade stå på banken, med korta smala barr och ungefär femton till tjugo grenar allt som allt. De här såg helt annorlunda ut. Men jag förstod varför när granförsäljaren på bred skånska sade att: "det arr tuppgraunar, deit arr darfor de e sau steora og täta. Vei skickar eut peolackerna ei skeogen o så feår de feorma dem, de geår leoss med seogen". Flera av grenarna är avhuggna, de sågar helt enkelt bort alla grenar som är för långa. Där ser man. Vi har inte klätt granen än, men jag blev överlycklig när Anders visade sig ha en äkta Disney-ljusslinga, exakt en sån som de har i Piff och Puff på julafton! Jag har alltid velat ha en sån!

Inga kommentarer: