söndag 7 december 2008

Sminka sig offentligt

I lördags var jag och Linda på Burger King på Järnbrottsmotet och åt. På bordet bredvid satt tre personer som jag tolkade som pappa och femårig son och tonårsdotter. Jag såg bara tjejen bakifrån, hon hade blont hår med hårförlängningar. Vitt skräp troligen. När de har ätit färdigt tar hon upp en necessär på bordet och klämmer ut lite concealer på fingertopparna. Sen duttar hon det lite här och där i ansiktet. Efter det tar hon fram puder och pudrar sig samtidigt som hon tittar i en fickspegel och det följs av ögonskugga. Slutligen målar hon läpparna med en mörklila läpppenna följt av läppstift och hon avslutar det med ett jätteglittrigt läppglans. Jag tittade helt fascinerad hela tiden. När hon reste sig såg jag att hon nog var i 40-årsåldern. Så himla konstigt ändå med folk som har med sig en relativt stor sminkväska och sminkar sig offentligt. Vem tror de att de lurar? Man har ju precis sett hur de såg ut innan de bättrade på sminket. Blir det verkligen bättre när man fyller på sminket under dagen? Och vart i hela friden skulle dessa tre åka efter Burger King klockan 14.30 en lördag som krävde make-up i toppskick? Jag såg ju hur de gick ut och satte sig i familje-Passaten liksom... behöver man bättra på sminket för att åka till Frölunda Torg, Ica Maxi eller hem?
Lika konstigt är det med människor som är fixerade vid handkräm och hela tiden smörjer in händerna och har handkräm på skrivbordet och vid handfatetoch köksvasken. Eller värst av allt, de som en hårspray i miniformat i handväskan och sprayar håret varsomhelst.

Inga kommentarer: