måndag 6 oktober 2008

Dagens namn

Om ni går in på www.dagensnamn.se så ser ni vem som har namnsdag. Min syster Sofia och min arbetskamrat Ulrica har båda gratulerat mig. Inte så förvånande att just de två kom ihåg det för de är noga med planering och tittar mycket i sina almanackor. :)

Annars håller väl det där med namnsdag på att försvinna? Det känns som att den processen inleddes när man lade till fler namn så att det blev tre namn varje dag. Förr hette man väl alltid något som fanns i almanackan, idag heter man vad som helst. I min almanacka står inte ens namnsdagarna med.

Engelbrekt har namnsdag på min födelsedag. Det finns väl ingen som heter det? Jag tycker det vore lustigt om en kille i andra klass hette typ Engelbrekt Lundgren eller något sånt. Engelbrekt är ett namn för en krigsherre eller en gata.

Inga kommentarer: