onsdag 22 oktober 2008

Om det händer så händer det i församlingshemmet

Jag har förstått nu vilken stark ställning församlingen har i en sån här liten by. Församlingshemmet i Anderslöv ligger på torget. Det är den största lokalen som finns här. Inredningen är typisk, gardiner med tryckt mönster i orange och kornblått. Sånt mönster som ska se ut som spontana penselstreck på vit botten. Det finns en matchande soffgrupp i korallrosa och sittriktiga stolar med stoppad sits som samtidigt går att stapla. Bord och stolar är av det tåliga träslaget bok. På väggarna hänger det vävda bonader skänkta av tanter boendes i församlingen. I detta församlingshem verkar det som händer här hända. Jag går på taekwon-do två gånger i veckan. Det finns även aikido och yogakurser. Församlingen har två körer som jag vet om, en med barn och en med vuxna. De vuxna åker till Budapest och sjunger. De små sjunger i kyrkan när det är skolavslutningar och sånt. I källaren finns det replokaler och det finns en anställd för att ta hand om replokalerna. Snart ska det öppna ett café i källaren för ungdomar. Förutom detta så är det såklart dopkaffe, bröllopsfester och begravningsfika i lokalen och den är fullt utrustad med kök och porslin och grejer. Dessutom har de massa andra aktiviteter, förra veckan var det föreläsning med efterföljande diskussion om trädgårdsskötsel. Jag vet inte ens om min förra församling har ett församlingshem. Ligger det en liten byggnad vid Oskar Fredrikskyrkans fot? Och vem använder ett församlingshem i Göteborg?

Inga kommentarer: