måndag 13 oktober 2008

SJ

Jag ska åka hem på fredag. Jag har hetsat upp mig lite i förväg för jag vet att jag brukar bli irriterad på SJs bokning på internet. Jag vill bara resa från A till B så billigt som möjligt utan att gå in på några biljettauktioner på Tradera eller fylla i massa grejer i rullgardinsmenyerna. Sen undrar jag varför priserna ändras hela tiden? Massa jobb för passagerare och för SJ antar jag... Skulle det inte kunna vara fast pris? Malmö-Göteborg kostar ex 175 kr i andra klass enkel. Tänk om de hade samma prissättning på buss. Eller i mataffären. Köp fläskfilé med Sista minuten-pris, studentrabatt eller kanske Just Nu-pris. Det känns som om man blir lurad varje gång man köper biljett med SJ. Och nog är det så, bredvid en på tåget kan sitta en som har köpt en biljett för 75 kronor, löst på tåget, när man själv betalat 225 och bokat på internet. Ibland blir resan dessutom billigare om man ändrar slutdestination. Skriver jag Malmö-Skövde så kan det vara billigare än Malmö-Göteborg.

Inga kommentarer: