fredag 10 oktober 2008

Ystad

I går kväll var vi i Ystad och åt pizza. Det är ungefär fyra mil från Anderslöv. Synd att Ystad ligger helt fel för det var en gullig stad. Husen är gamla pyttesmå korsvirkeshus och gatorna lyses upp av gammaldags lampor, inte av såna där fula koffertar som hänger i snören tvärs över gatorna. Tänk Körsbärsdalen! Pizzerian påminde dock rätt mycket om Galliano på Masthuggstorget, de hade 100 sorters pizza och plankstek. Till och med pizza på planka.


Kolla på denna bilden vilket mysigt ljus det blir med en gammaldags gatlykta! Typiskt Ystadhus också med snygg kille framför.
Jennygatan! Undrar vad det är för Jenny som bott i Ystad? Sjörövar-Jenny? Jenny Lind? Det är de enda Jenny-kändisar jag kan... jag är sorgligt oallmänbildad ibland. Fast jag kan ju alla svenska halvblodshingstar.

Euro-Sko. Ett namn som har stört mig länge. De fanns även i Ystad. Hur tänkte de när de hittade på det namnet? Är det skor för européer? Eller är det skor som man kan ha i Europa dvs allvädersstövlar? Eller kan man bara köpa dem med Euro? Det är ett riktigt fult skokedjenamn, det fulaste jag vet faktiskt. Loggan är otroligt ful den med. Sko-city kommer på andra plats.


Här däremot har vi en fin butik! Den låg på bästa läge med fyra stora skyltfönster och det enda de sålde var hattar. Så här ska det se ut! Stora tydliga prislappar som även långsynta gubbar kan läsa. Rikt sortiment, alla sorters hattar finns med säkerhet. De visas på gammaldags skyltdockor med neutrala ansiktsuttryck. Jag är säker på att expediterna kan sin sak och inte har tuggat tuggummi de senaste tjugo åren. Så här ska det se ut, MVG Ystad!



Inga kommentarer: