tisdag 28 oktober 2008

Långa farbrorn


Kommer ni ihåg debatten om glassen Nogger Black? Kanske någon till och med minns glassen Jätteneger som min arbetskamrat Stefan brukar tala om. Jag brukar skratta åt denna glassen. En pop-up glass som heter Långa Farbrorn. "Kom här lille vän så ska du få smaka Långa farbrorn". Är det fel på mig? Har jag sjuk fantasi? När de hade spånmöte på Sia-glass och satt i sitt konferensrum, kanske VDn, marknadschefen, finanschefen och några andra kreativa personer, var det ingen som tyckte att Långa Farbrorn var ett konstigt namn?

4 kommentarer:

Stefan sa...

Jätteneger är ett fint och inte så otidstypiskt namn. Kanske har jag lika dålig fantasi som du, men jag kan inte komma ifrån kopplingen mellan Jätteneger och reklamen för Ahlgrens bilar på 90-talet: "Det finns bara ett sätt att stoppa den - i munnen!"

Hittade lite om Jätteneger på annan blogg:

http://josephzohn.blogspot.com/2007/09/dagens-glasslgi_20.html

Jens Holmberg sa...

Jätteneger bytte sedan namn till Joker! Ett klokt beslut av GB, trots att namnet Joker suger.

Jens Holmberg sa...

HÄr kan man se en historisk expose över GB:s glassar:

http://www2.gb.se/nostalgi_year.asp?year=1970#

Mathias Dahl sa...

Folk brukar inte förstå mig när jag förklarar att den gamla visan "Min ponny" är superläskig. Det är denna vers jag hängt upp mig på -- ni som läser här ser säkert det otäcka:

"vad du är söt min kära lilla ponny,
vad du är snäll, min kära lilla häst!
du säger ingenting, min kära lilla ponny,
men du är den jag gillar bäst!"