fredag 2 april 2010

Las Vegas

Jag hade aldrig varit i Las Vegas innan så jag ville gärna åka dit. Ett unikt ställe som inte finns någon annanstans. Att staden ligger just där den gör beror tydligen på den "Mormonska korridoren". De som reste mellan Salt Lake City och San Bernardino behövde ett ställe på vägen genom öknen. 1931 legaliserades hasardspel och det första stora casionhotellet, Flamingohotellet, öppnade 1946. I öknen utanför staden har de utfört massa kärnvapentester. Intressant ställe kan man säga!

Vi hyrde en Toyota Tundra. Svinstor pick up som man fick häva sig upp i. Bilden är tagen i Deaty Valley, det varmaste stället på jorden. Men nu i mars så var det 30 grader. Damm, damm, lång, lång motorväg och då och då ett rastställe som bestod av en Diner eller en gammal dammig bensinmack. Precis som jag hade föreställt mig! På hemvägen åkte vi Route 66. Tänk Gilbert Grape så förstår ni vad jag menar.

Även Mc Donald´s hade en specialskylt i Las Vegas. Glittrig som allt annat! Stan såg fantastisk ut när man körde in i den på kvällen och såg alla ljusen.

Detta hotellet bodde vi på. Luxor hette det och var format som en pyramid. Ett av de första tematiserade hotellen i Las Vegas. Från pyramidens topp går en ljusståle som är den starkaste ljuspunkten i USA och även kan ses från rymden! Framför hotellet ligger sfinxen också.


Inuti ett av hotellen hade de byggt upp venedig med kanaler och allt. De hade även gjort en riktig himmel, det syns inte så bra på detta kortet men taket var målat med moln och grejer och ljussatt ovanifrån. Bizarro world!




New York-hotellet. Byggt i en enda byggnad men ser ut som flera stycken. Runt hotellet gick en berg- och dalbana som jag var lite sugen på. Anders var väldigt osugen på den tyvärr.
Till höger om New York ser ni Caesars Palace. Det skulle föreställa en romersk byggnad. Allt i Las Vegas verkar bara vara yta dock för man såg sömmarna på det som skulle föreställa marmorpelare och knackade man på marmorstatyerna så hörde man att de var i papier-maché typ... :-)

Här är vi inne på ett av de sunkigare spelställena. Jag dricker världens godaste Pina Colada, den var fantastisk. Anders drack världens ogodaste men starkaste Mai Tai istället. Jag kan inte förstå hur man kan åka till Las Vegas och stanna i veckor. Jag tyckte en eller två kvällar var lagom.


Spegeldammen i Liseberg kan ju slänga sig i väggen. Här var ett vattenspel utanför hotell Bellagio till Elvis Presleys "Viva las Vegas". En av vattenpelarna var så hög så att jag nästan blev rädd. Jag trodde att det hade blivit fel på vattenspelet.

Så kul att ha sett spektaklet! Tyvärr hade vi inte med oss rätt papper annars hade Elvis fått viga oss.




Inga kommentarer: