söndag 25 april 2010

Torns ryttarförening

Idag har jag tävlat med Vevven på Torns Ryttarförening utanför Lund. Det är en gammal ryttarförening, känd för att de inte äger sina lektionshästar utan alla hästar som används är privathästar. För att få stå uppstallad på Torn måste man i gengäld låta hästen gå i lektionsverksamhet. Uppstallningsavgiften är mycket lägre än vad den hade varit annars.
Elida brukar rida Vevven när jag är bortrest och hon följde med för att hjälpa mig. Anders var chaufför och caddy, vilket han skötte utmärkt! Vi hade riktigt kul.
Jag red ett program som heter LB:3. Det var rena rama rymden för Verv att vara på Torns. Utanför ridhusets långsida stod alla transporter parkerade så man hörde hur det dundrade precis utanför väggen hela tiden när det lastades på och av hästar. Men han skötte sig bra ändå. För att komma till tävlingsbanorna som var utomhus var man tvungen att rida på en travbana som gick runt hela anläggningen. När man var längst bort såg man nästan inte ridbanorna överhuvudtaget. Samtidigt kom det två små svarta russ som galopperade förbi oss och man red förbi hus där det klipptes häckar och hoppades i studsmattor. Det ironiska är att det är av säkerhetsskäl som de har bestämt att hästarna ska ta den vägen runt, för att inte möta några gående. Men särskilt säkert kändes det inte tyckte jag... Särskilt inte när Verv fick värsta Tourettesutbrottet och frös fast och gnäggade ett 100 decibell högt gnägg i en minut. :)
Såsmåningom kom vi fram till banorna och jag fick starta. Han var spänd så han kändes inte alls lika mjuk och uppmärksam som hemma. Men jag fick 59,7 procent och jag var nöjd med det. Jag borde åka ut på fler tävlingar nu så att han kan lära sig och så att han kan vara lite mer avslappnad.
Jag blev glad för att domaren hade skrivit Vacker häst! som kommentar!















6 kommentarer:

Anonym sa...

WoW! Va fina ni är! Liten pålle verkar ha blivit stor!

Judith

Unknown sa...

Hej Jenny!

Vad fin Verv har blivit! Så har han också fint blod i sig :-). Jag är inne på din blogg då och då och kollar. Kul att du trivs i skåne.

Jag har laddat upp en ny fil på Bello när vi tränar i Lindome. Om du vill se den så sök på efaprutta. Filmen heter belmondo april 2010.

Kram,
Eva-Lott

Jenny sa...

Tack så mycket!
Bello är jättefin! Jag tittade på videon på YouTube. Ska du visa honom på kvalitet? Vilken galopp han har!
Och din blogg kollar jag varje dag Judith, fast nu var det ett tag sedan den blev uppdaterad förstås. :)

Unknown sa...

Mm, visst är han. Älskar min häst :-). I slutet av maj flyttar vi till Bodestigs i Landvetter. Det ser jag fram emot.Jag var även tittade på stallplats hos Lena-Maria som hjälpte dig med Verv. Hon bygger manege i Anneberg. Tyvärr var det små tråkiga grusrutor till vinterhagar.

Ja, det blir nog att jag visar honom på kvaliten. Marie som jag tränar för tycker absolut att jag ska visa honom. Hon kallar honom för "underverket", hehe.

Som du vet är jag gammal hoppryttare i botten. Bello och jag är med och hopptränar på torsdagar. Det är skitskoj!

Anonym sa...

Oh la la, vilken snygging! Det händer grejer i Skåne! Gott jobbat Jenny! / Hobbyryttaren

Jenny sa...

Vad kul att höra att det går så bra! jag håller tummarna för Bello!